Vzdelávanie, výchova a voľný čas
občianska iniciatíva

Študijné odbory – máme čo potrebujeme?
V rámci udržateľného rozvoja nielen školského systému, ale celkovo regionálneho rozvoja má práve konkrétna štruktúra študijných odborov regionálnych škôl kľúčovú úlohu a funkciu. Táto téma opäť patrí medzi viacodborové a jej realizácia a funkčnosť sa prejaví vždy v dlhodobých horizontoch. Práve preto, keď dôjde k náhlym výkyvom na trhu práce alebo v hospodárstve, školský systém má len málo možností ako pružne a včas reagovať na takéto zmeny. V neposlednom rade na túto problematiku vplýva dynamický vývoj technológií a s ním súvisiaca zmena záujmov mladých ľudí. Zároveň nesmieme zabúdať na nepriaznivý demografický vývoj v štáte. Ak človek dostatočne dlho sleduje tieto trendy, môže do určitej miery, čiastočne, predikovať vývoj v určitých oblastiach spoločenského života. Všetky tieto poznatky je nutné premietnuť do štruktúry študijných odborov na našich školách a nahlas sa baviť o tom, kam chceme nasmerovať vzdelanie a výchovu v našom meste a regióne.

Zlučovanie škôl? Dobre, ale s rozumom!
V príslušných kruhoch aktuálne rezonuje otázka administratívnej optimalizácie a riadenia siete stredných škôl v jednotlivých regiónoch, náš nevynímajúc. Zlučovanie škôl je vždy zásadnou témou a rovnako je vždy nutné k celému procesu pristupovať s plnou vážnosťou. Zároveň sa tejto témy netreba báť, práve naopak. Ako sa vyvíja pracovný trh, veda a výskum, rovnako pružne musí reagovať aj zvyšok školského systému. Keďže je nutné pravidelne prehodnocovať a prispôsobovať študijné odbory v jednotlivých regiónoch, práve čiastkové formálne a administratívne zlučovanie škôl môže priniesť nielen ekonomickú efektivitu, ale rovnako aj pružnosť pri rozhodovaní a riadení v rámci rozvoja vzdelávania a výchovy. Zo všetkých ohľadov zaujímavá téma, ktorá samozrejme vyžaduje rozsiahlu komunikáciu s dotknutými stranami a zároveň priamo podporuje ďalšie body občianskej iniciatívy týkajúcej sa školstva, vzdelávania a výchovy v našom regióne. Pre vždy aktuálne informácie sledujte ďalší obsah na tejto stránke, prípadne sociálnych sieťach. Urobme viac.

Modernizujme organizáciu voľného času!
Zo spoločenského hľadiska je vývoj detí a mládeže priamym nástrojom na formovanie našej vlastnej budúcnosti. Na tento vývoj majú vplyv rodičia rodina, škola a voľný čas detí a mládeže. V prenesenej pôsobnosti je relevantná organizácia voľnočasových aktivít všetkých stupňov a vekových kategórií v zodpovednosti lokálnej samosprávy. Občianska iniciatíva za vzdelávanie a výchovu v meste apeluje na riešenie organizácie voľnočasových aktivít, ako jednu z mnohých riešení pre zabránenie ďalšieho odlivu detí a mládeže do iných miest. Tak, ako sa dynamicky vyvíja používanie informačných a komunikačných technológií mení sa aj záujem detí a mládeže o konkrétne druhy voľnočasových aktivít. Pružne reagovať na takéto zmeny je práve v zodpovednosti organizátorov voľného času. Reorganizácia je nevyhnutná. Zároveň je nutné v kontraste vytvoriť podmienky pre voľnočasové aktivity v prírode, športe. A nemusí to zákonite stáť viac peňazí. Urobme viac.

Investujme do detí a mládeže! Vráti sa nám to.
Šport detí a mládeže je krásny spôsob práce s našou vlastnou budúcnosťou. Bavíme sa nielen o fyzickej zdatnosti a zdravom životnom štýle detí a mládeže, ale hlave o osobnostnom rozvoji, sebadisciplíne, ambíciám, tvrdej práci a získavaní skúseností. Keď je klub alebo jednotlivec dobre zorganizovaný a pracuje aj na dlhodobých cieľoch, dostavia sa výsledky. Úspechy nie sú len umocnením snahy súčasných športovcov, ale tiež motivácia a záujem pre ďalšie generácie. Drvivá časť všetkých starostí a nákladov s prevádzkou a rozvojom takého klubu je na rodičoch a partneroch, ktorých sa vedeniu klubov podarí získať. Veľké množstvo kompetencií a možností podpory má v rukách lokálna samospráva. A práve tu jednotlivé kluby pociťujú značné rezervy. Základom úspešnej spolupráce je komunikácia a koordinácia. Nezabúdajme, že podpora nemusí mať len finančnú podobu.

Odmeňujme a pomáhajme!
Samospráva vo všeobecnosti symbolicky odmeňuje a podporuje aktuálne najúspešnejších študentov a športovcov. Ak chceme viac motivovať mladých ľudí k aktivitám a výkonom, musíme pristúpiť k prehodnoteniu štruktúry talentových a sociálnych štipendií. Ako vyplýva aj z ostatných bodov iniciatívy podpora nemusí mať zákonite finančnú podobu. Najdôležitejšie je odmeňovať tých, ktorí tvrdo pracujú a prinášajú výsledky a zároveň pomáhať tým, ktorí majú vôľu tvrdo pracovať, trénovať alebo študovať, ale zároveň si z objektívnych dôvodov nemôžu dovoliť zvýšené náklady na klub, krúžok alebo výstroj. Urobme viac. Vráti sa nám to.

Väčšia kolegialita s ľuďmi, ktorí vzdelávajú a vychovávajú naše deti!
Z pozície občianskej iniciatívy týmto zahajujem otvorenú komunikáciu so všetkými kolegami učiteľmi, nepedagogickými zamestnancami a vychovávateľmi, technickým a ostatným personálom, trénermi a každým, kto sa podieľa na vzdelávaní a výchovy v meste Lučenec. Učitelia, nepedagogický personál a ostatní personál sa stretáva s chronickým poklesom spoločenského statusu nielen medzi rodičmi, ale aj širokou verejnosťou. Cieľom iniciatívy je verejné priznanie dôležitému postaveniu učiteľov v spoločnosti. V mene mojich kolegov, venujme pozornosť sekundárnemu odmeňovaniu zamestnancov v školstve. Len pre pripomenutie, odmena nemusí mať zákonite finančnú podobu.

Bezpečnosť je prvoradá!
Bezpečnosť na školách, kluboch, ale aj na ulici je jednou z elementárnych podmienok riadneho rozvoja detí a mládeže. v posledných mesiacoch sa pri diskusií s mnohými z vás, stále častejšie, stretávam s veľkým znepokojením s aktuálnym stavom bezpečnosti v meste, podloženú konkrétnymi prípadmi. Každý, kto sa pravidelne pohybuje po našom meste, sa zaručene stane svedkom menšieho či väčšieho rušenia verejného poriadku alebo iných situácií, ktoré zaiste neprispievajú ku komfortu života v našom meste. Bohužiaľ sa už nebavíme len o notoricky známych frekventovaných miestach a dátumoch alebo časoch nočného kľudu. Tento problém nevznikol zo dňa na deň. A keďže sa nejak viditeľne a účinne nerieši, máme zarobené na ešte väčší problém. Nie je to zbytočné?

Dopravné vzdelávanie nie je len o dopravnom ihrisku!
Dopravné vzdelávanie nie je len o dopravnom ihrisku a simulátoroch. Projekt Dopr.edu je komplexný projekt dopravného vzdelávania a výchovy, ktorého cieľom je osvojiť a zautomatizovať si pravidlá cestnej premávky, fyzikálny zákonov, znalostí z anatómie človeka, poskytovania prvej pomoci, základov fungovania techniky a zároveň tak budovať vzťah k doprave ako takej, ale aj k doprave ako predmetu rôznych učebných odborov. Deti a mládež si tak vypestujú opatrnosti, ohľaduplnosti a láske k zdraviu a životu. Získanie vodičského oprávnenia by malo byť vedomostné a znalostné zavŕšenie praktického a teoretického vzdelávania, nie jeho začiatok.
Ak vás zaujala ktorákoľvek téma alebo ak chcete ešte podrobnejšie informácie o danej téme, prečítajte si rozhovory so mnou v sekcií Obsah
Pár slov všeobecne

Výchovno-vzdelávací proces ako celok
Ako riaditeľ školy
Takmer od vzniku samotnej Vysokej škole ekonómie a manažmentu v Bratislave pred 20 rokmi, som vedúcim pracovníkom jej vysunutého pracoviska v Lučenci. Vždy sa budem zasadzovať za to, aby ľudia, ktorí žijú a pracujú v tomto meste mali dostupné vysokoškolské vzdelávanie. Nasledujúcu generáciu šikovných študentov si ale musíme vychovať tu, na našich stredných a základných školách. Preto si plne uvedomujem dôležitosť vzdelávacieho procesu, záujmových a mimoškolských aktivít detí a mladých ľudí v meste. Obzvlášť preto, že sme prirodzeným centrom regiónu s prihraničným potenciálom.
Vďaka decentralizácií verejnej správy a presunu kompetencií na menšie územné celky nám, ako občanom, dáva legislatíva dostatok priestoru na spoluúčasť pri výkone a rozvoji výchovno-vzdelávacieho procesu. Jednoducho povedané – ľudia podľa potrieb svojho konkrétneho regiónu môžu (a dovolím si tvrdiť, že musia) dopĺňať proces výchovy a vzdelania, pokojne nad rámec učebných osnov.
Ako vysokoškolský učiteľ
Ako docent Katedry ekonómie a financií Ústavu ekonómie a manažmentu sa spolu s kolegami podieľame na vzdelávaní novej generácie ekonómov so zameraním na verejnú správu a manažment malého a stredného podnikania. Dlhodobo podporujem, aby v meste vyrastala mládež zdatná nielen odborne, ale aj osobnostne. Ako dlhoročný pracovník v školstve mám niekoľko nápadov, ako urobiť výchovno-vzdelávací proces aspoň na lokálnej úrovni ešte efektívnejšie a modernejšie tak, aby bol Lučenec voľbou pre deti a ich rodičov aj zo širokého okolia. Dlhodobo analyzujem potreby v školstve. Moje zistenia a návrhy som viackrát odprezentoval na akademickej, odbornej či politickej úrovni a stretávam sa s pozitívnymi reakciami, preto sa aj touto cestou obraciam na kolegov učiteľov a rodičov s výzvou, aby sme urobili viac. Pretože nám všetkým musí záležať na vzdelaní nielen zajtra, ale už dnes.

Bezpečnosť na školách, kluboch a ihriskách
Ako otec
Ako všetci ostatní, aj ja sám, denne zverujem svoje dieťa škole či športovému klubu. Stále aktuálnejšou je otázka bezpečnosti našich detí a kolegov, či už pri vyučovaní alebo mimoškolských a voľnočasových aktivitách. Preto prevencia a schopnosť rozlišovať a eliminovať prípadné hrozby sú dôležitejšie ako kedykoľvek predtým. Otázka bezpečnosti, a to nielen na školách, ale aj na „ulici“ musí byť riešená systémovo. Práve tlak od rodičov a pracovníkov v školstve musí byť intenzívny. Nemôžeme čakať, kým sa niečo stane aj tu. Mám nápady ako prispieť k bezpečnosti učiteľov a žiakov. Myslím, že na túto tému nájdeme v blízkej budúcnosti spoločnú reč.

Učitelia, tréneri a nepedagogickí pracovníci
Ako kolega
Som členom Vedeckej a tiež Akreditačnej rady vysokej školy, čo je prejavom dôvery vedenia školy k mojej vedeckej práci a myšlienkam. Ale nie som len akademik. Na konci dňa som stále učiteľom, ktorý učí pred tabuľou a preto budem vždy bojovať za to, aby sme ja, moji kolegovia, ale hlavne vy a vaše deti strávili spoločný hodnotný čas v bezpečí a bez ohrozenia. Rovnako budem vždy stáť na strane adekvátneho odmeňovania učiteľov, ale aj nepedagogických pracovníkov v školstve, najmä keď každým rokom rastú nielen vzdelávacie, no tiež administratívne nároky a úlohy na všetkých týchto ľudí. Vzdelanie a výchova, ako jeden z pilierov spoločnosti, jednoducho musia byť podporované všetkými dostupnými spôsobmi. Forma podpory a odmeny môže mať rôzne podoby. Budem rád za každú príležitosť odprezentovať moje postoje a návrhy všetkým kolegom v školstve, kontaktujte ma, prosím.
Ak vás zaujala ktorákoľvek téma alebo ak chcete ešte podrobnejšie informácie o danej téme, prečítajte si rozhovory so mnou v sekcií Obsah